Början på något nytt

Nu är jag här och ska uppdatera vad som händer hos oss... Egentligen inte så mycket, dagarna ser ut som vanligt, alla barnsysslor och hålla undan i hemmet och leka =)

Jag har däremot bestämt mig för att ta tag i min hälsa, nu jäklar kör vi! Efter mycket inspiration från träningsbloggar (speciellt riktade till blivna mammor) så har jag gett mig fasiken på att komma i bra form! Jag har satt upp del mål så det ska bli lättare att komma hela vägen. Jag har inte så mycket kilon att göra av med men jag vill placera saker och ting på rätt ställe och få en bra kondition igen så man orkar mer om dagarna. Jag har lagt fram ett par shorts som är målet att dom ska sitta snyggt och magen ska inte hänga över.

Jag började min resa för snart fyra veckor sen, de första tre veckorna gick okej men jag såg inte så stor skillnad som jag ville ha så fjärde veckan blev riktigt dålig. Men nu har jag gett mig fasiken på att detta ska gå och att det är mitt mål att vara den pigga mamman som orkar busa med mina barn hela dagarna =)

Hur jag äter har även fått en ändring, jag äter på klockslag och jag har lagt upp min kost att jag äter tre mål och tre mellanmål per dag och jag har tillsatt mycket proteiner och äter enbart kolhydrater till lunchen.

Träningen har jag lagt upp till två pass per dag med en vilodag i veckan. Antingen så sköter jag min träning här hemma eller så går jag till gymmet när Jimmy är hemma eller jag lyckas få barnvakt. Har även börjat tänka på hur jag kan sköta min träning utomhus med barnen, har redan börjat komma på olika platser här i närheten där man kan utföra sina övningar med hjälp av backar, bänkar, trappor m.m. Blir nog ikväll som jag gör upp en runda som jag kan göra utomhus, så kan jag testa den i helgen =)

För övrigt nu när jag har läst väldigt mycket om träning speciellt "mammaträning" så måste jag bara understryka till alla er som gör situps eller crunches, SLUTA MED DET OMEDELBART!!  När man är gravid så delar sig magmusklerna på mitten redan i veckan 21 för att göra plats för bebisen detta går tillbaka fortfare på vissa andra inte. Så har man då redan delade muskler så delar man dom ännu mer och får en putmage istället. När du gör en situps kan du kolla om du får en "boll" vid naveln i sådana fall ska du sluta med situps. Detta gäller alla även män och icke mammor att gör du för många situps så delar sig den raka magmuskeln. Här är ett exempel.



Gör plankor istället, jag gör mina dagligen. Det finns många olika typer av plankor så google fram vilka som passar just dig. Jag gör just nu vanliga och sidplankor, väldigt effektiva då det tränar den inre magmuskulaturen, bålen, och rättar upp ryggen. Precis dom ställena som blev mest belastade under graviditeten. Plus att vid "plankträning" så åker muskulaturen ihop igen och du får en mage som åker in igen och blir platt istället för som på bilderna.

Så där nu har jag delat med mig av det jag har lärt mig den senaste tiden och jag ville gärna dela det vidare.
Som sagt ikväll ska jag göra iordning schemat för ute träning som ska ske två till tre dagar i veckan är det någon som vill följa med på träningsrundor så säg till desto fler desto roligare. Pauline har jag nog redan fått med mig, jag fixar träningspassen och hon och lilla Alicia följer med =)

Ne nu ska jag fixa undan lite här hemma sen är det dags för lite barnsysslor och sen andra träningspasset för idag.

Ha en underbar och blåsig dag..hehe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0